|

REČNIK ZA GRAFIČKE DIZAJNERE

TERMINI KOJE BI SVAKI GRAFIČKI DIZAJNER TREBALO DA ZNA

Želiš li da postaneš profesionalni grafički dizajner?

Prvo počni od stručnih termina, jer – kako dizajnirati ako ne poznajemo osnovne pojmove sveta grafičkog dizajna?

TERMINI KOJE BI SVAKI GRAFIČKI DIZAJNER TREBALO DA ZNA

Osnovnih pojmova ima dosta, ali smo se potrudili da za tebe izdvojimo one najčešće korišćene!

Od termina važnih za boje i tipografiju, zapamti:

  • CMYK i RGB – Režimi boja, koji sadrže više primarnih boja od kojih nastaju ostale. Ali, pazi! Postoji razlika – CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key) je namenjen za ofset štampu, dok RGB (Red, Green, Blue) služi digitalnoj komunikaciji;
  • PANTONE – Unapred umešane boje koje štamparije poručuju. Katalog ovih boja može se naći u Illustrator-u pod paletom “Color Guide” – “Color Books” – “PANTONE Coated/Uncoated…”;
Kako odabrati Pantone paletu
  • Tipografija – Organizacija fontova, simbola, brojeva, pa čak veličine i razmaka svega pomenutog;
  • Favicon (eng. favorite icon) – Ikonica koja se nalazi na kartici kada otvorimo određenu veb-stranicu.
Šta je Favicon

Od principa kreiranja, ne zaboravi na:

  • Kompoziciju – Organizacija elemenata radi što bolje vizuelne komunikacije i estetskog doživljaja;
  • Hijerarhiju – Raspoređivanje elemenata kako bi se poruka što jasnije prenela;
  • Kontrast – Razlika između elemenata koja ističe i naglašava željenu poruku;
  • Balans – Ravnoteža među elementima koja treba da probudi osećaj harmonije;
  • Pravilo trećine – Kompozicijska tehnika koja pomaže da glavni element na dizajnu, uz pomoć preseka, smestimo na mesto na kom će biti estetski najprivlačniji. Ovaj efekat se postiže tako što površinu podelimo na 3 jednaka dela, horizontalno i vertikalno. Radi postizanja harmonije i dobrog kadra, predmet interesovanja treba da se nađe na nekom od preseka linija.
Pravilo trećina

Šta misliš, ima li u grafičkom dizajnu i pojmova koje možemo povezati sa matematikom?

Ima!

  • Piksel – Najmanji element kojim se može manipulisati putem softvera;
  • Rezolucija – Broj piksela po jedinici dužine;
  • Vektori – Grafike koje možemo dobiti uz pomoć softvera, kao što je Adobe Illustrator.

Ako si do sada učestvovao/la u projektima, onda si sigurno čuo/la za brif, skeč, mood board, mock-up (mockup), ali ako nisi najbolje razumeo/la šta sve to znači, naučimo zajedno:

  • Brif (eng. brief) – Dokument koji sadrži sve bitne informacije o projektu (cilj projekta, ciljna grupa, rokovi);
  • Tagline – Ukratko objašnjava čime se određena kompanija bavi;
  • Papirna korespondencija – Podrazumeva memorandum, kovertu, vizitkartu, fasciklu, poslovnu dokumentaciju (ugovori, fakture i sl.), i tako dalje;
papirna korespondencija
Freepik
  • Skeč (eng. sketch) – Crtež koji predstavlja prvu ideju, odnosno prvi predlog rešenja kreativnog problema;
  • Mood board – Tabla vizuelnih materijala koji evociraju određenu temu, stil ili koncept za rad na projektu;
  • Mock-up – 3D prikaz finalne ideje pre implementacije;
  • Cajtne – Crte na krajevima dizajna koje označavaju štampariji gde dizajn treba da bude isečen;
  • Bigovanje – Utiskivanje u štampani materijal linije za savijanje;
  • Priprema za štampu – Sadrži uputstva štampariji koja se odnose na vrstu i veličinu poslate datoteke, konturno sečenje, rezoluciju, model mešanja boja, korišćenje vektorske grafike, razmere u štampi velikih formata (bilbordi) i slično;
  • Prepust (eng. bleed) – Proces puštanja boja izvan predviđene ivice odštampanog dizajna. Svrha prepusta jeste da obezbedi da konačni proizvod nema belih ivica ili margina, uzrokovanih malim pomacima ili nepreciznostima tokom procesa štampanja;
Prepust ili bleed pri štampi
  • Frajštend – Sečenje slike Pen Tool-om;
  • Stirodur – Termoizolacioni materijal koji je po prirodi srodan stiroporu. Odličan materijal za natpise u 3D-u. Otporan je na truljenje;
  • Totem – Samostalan objekat (primera radi, logotip) koji stoji u prostoru ili napolju. Obično se pravi od plastike ili metala jer su oni najizdržljiviji. Najčešće visine od 1.8m do 2.5m;
  • Knjiga (grafičkih) standarda – Dokument koji sadrži skup pravila o tome kako će se kompanija vizuelno predstavljati kroz različite medije. Služi standardizaciji elemenata koje brend koristi. Sadrži logo; boje; tipografiju; poslovne papire; promotivni materijal; obeležavanje poslovnog prostora, kao i vozila i štandova. Štampa se u 3 primerka.

Nadamo se da će ti ovaj mini rečnik pomoći da se snađeš u radu na projektima. Kako bi ti proces rada bio što lakši, savetujemo ti da nastaviš istraživanje stručnih termina u grafičkom dizajnu.

stručni termini u grafičkom dizajnu

Piši nam koje još termine poznaješ, kako bismo ih uključili u naš sledeći Blog post.