|

KOMUNIKACIJA KAO KLJUČNA VEŠTINA U GRAFIČKOM DIZAJNU

U svakodnevnom životu se susrećemo sa raznim oblicima komunikacije. Od početka do kraja dana, svoje misli, osećanja i ideje komuniciramo ljudima iz svog okruženja. Međutim, efikasna komunikacija podrazumeva mnogo više od same razmene informacija. Kako bismo što bolje predstavili sebe, ali i kvalitetnije razumeli druge, neophodno je da posedujemo razvijene veštine komunikacije. Ove veštine izrazito su važne, jer omogućavaju jasno izražavanje zamisli, obostrano razumevanje, izbegavanje nesporazuma, te jačanje međuljudske saradnje, kako u privatnom, tako i u poslovnom svetu.

komunikacija-kao-kljucna-vestina-u-grafickom-dizajnu
Autor vizuala: Aleksandra Milovanović

Zašto je dobro komuniciranje grafičkim dizajnerima toliko bitno?

Jedna od najvažnijih veština koju svaki grafički dizajner mora posedovati, bilo da je Junior ili Senior, jeste efikasna komunikacija sa saradnicima, odnosno klijentima. Odgovor na pitanje zašto je komunikacija u grafičkom dizajnu toliko bitna veoma je jednostavan – u velikom procentu, uspeh vaših projekata zavisi isključivo od dobre komunikacije.

Savremeni svet grafičkog dizajna prepun je kreativnih grafičkih dizajnera koji poseduju izuzetno tehničko umeće, ali ono po čemu se možete izdvojiti od ostalih jesu odlične komunikacione veštine. Ukoliko je prisutna vrsna komunikacija, projekat na kome radite imaće velikih izgleda da bude uspešan i maksimalno zadovolji sve ciljeve i očekivanja. Grafički dizajner, angažovan na projektu, svoja idejna rešenja mora dosledno usklađivati sa zamislima klijenata, odnosno saradnika, a to će jedino biti moguće ako su sve zainteresovane strane spremne za otvorenu komunikaciju.

komunikacija
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

Da sumiramo – efikasan rad na projektu zahteva transparentno komuniciranje. Pored umeća pažljivog slušanja, te motivacije postavljanja relevantnih pitanja kako bi se zahtevi projekta adekvatno razumeli, među ključnim elementima uspešne komunikacije jesu konverzacijska jasnost i konciznost, otvorenost za povratne informacije feedback), realističnost u definisanju vremenskih okvira projekta, te redovno informisanje o napretku projekta.

Umeće aktivnog slušanja – Put ka boljem dizajnu

aktivno slusanje
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

Aktivno slušanje je često zanemarena, ali veoma bitna veština u komunikaciji. Premda misli vole da lutaju, potrudite se da ih umirite i da se u potpunosti koncentrišete na ono što vam sagovornik ima reći. Pažljivo slušanje će svakom grafičkom dizajneru omogućiti da bolje razume potrebe projekta, da ujedno poboljša kvalitet svoje komunikacije, te stvori jaču vezu sa klijentima, odnosno saradnicima. U toku vašeg razgovora, povremeno sumirajte ono što vam je klijent ili saradnik rekao, kako biste potvrdili da aktivno slušate, te da ste razumeli detalje projekta.

Ključna pitanja oblikuju dizajn

kako postavljati pitanja klijentu
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

Ukoliko pažljivo slušate klijenta ili saradnika, a pojedinosti niste razumeli, potrebno je da postavite relevantna pitanja, kako biste sebi razjasnili zahteve projekta. Sama pitanja mogu biti fokusirana na ciljnu publiku, na preference u pogledu korišćenih boja i/ili fontova, i tako dalje. Pored toga što ćete kroz odgovore dobiti preciznije informacije o projektu, delovaćete profesionalnije. Manjak pitanja može ukazati na nedovoljnu zainteresovanost sa vaše strane, a to vam svakako nije cilj.

Jasna komunikacija bez terminoloških barijera

kako naći klijenta
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

Ukoliko svoje ideje klijentu prenosite koristeći se stručnim terminima, može doći do konfuzije u komunikaciji. Velika je verovatnoća da vaš klijent nije stručan u oblasti grafičkog dizajna. Upravo je to razlog da vas angažuje, te mu svoje predloge i zamisli iskazujte kroz jasno i razumljivo izražavanje. Svoju viziju možete predstaviti i slikovito, kroz reprezentativne primere. Naravno, kombinacija verbalnih i vizuelnih konverzacijskih komponenti najbolja je opcija, jer klijentu pomaže da vas bolje razume, te da vam u startu kaže šta mu se dopada, a šta bi promenio.

Feedback – Ključ prilagodljivosti u grafičkom dizajnu

feedback
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

Grafički dizajneri primenjuju svoje veštine i znanja kako bi rešili kreativne probleme i podržali ciljeve projekta. Kako je cilj najčešće daleko od početka, grafički dizajner bi u svakoj etapi tog procesa trebalo da traži kritiku (famozni feedback), koja će mu pomoći da na kraju dođe do optimalnog kreativnog rešenja za konkretni projekat. Kritiku nikada ne treba shvatiti lično, već je treba adekvatno protumačiti i primeniti na dizajn u skladu sa datim smernicama. Prilagodljivost je ključna veština koja grafičkom dizajneru omogućava da efikasno odgovori na zahtevane promene i osigura da dizajn odražava realne potrebe i želje klijenta.

Realna vremenska očekivanja = Bolja saradnja

Još jedan od jako bitnih segmenata komunikacije sa klijentima, odnosno saradnicima jeste postavljanje dostižnih rokova. Dizajniranje je proces. Zato, razmislite o svim fazama u radu i valjano procenite koliko vremena će vam biti potrebno za finalizaciju projekta. Postavite realistična očekivanja od samog početka time što ćete razgovarati o vremenskim okvirima projekta, ali i o mogućim prekretnicama u datom periodu. Jasno saopštite sva ograničenja koja mogu uticati na obim projekta ili njegove vremenske okvire.

postavljanje rokova za projekte u grafičkom dizajnu
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

Ako se zahtevaju dodatne izmene izvan prvobitnog dogovora, saopštite uticaj zatraženih izmena na radne rokove ili budžet projekta. Ukratko, realističan rok vama pruža rad bez stresa, a klijentu visokokvalitetan dizajn, i sve to u skladu sa onim inicijalno ugovorenim (win-win).

Transparentna komunikacija kao temelj poverenja

Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

U svim fazama projekta, budite transparentni u komunikaciji sa klijentima, odnosno saradnicima. Ako tokom dizajniranja naiđete na određene prepreke, o njima je neophodno pružiti blagovremeno obaveštenje, kao i potencijalna rešenja, odnosno alternative za nastalu situaciju. Transparentna komunikacija je ta koja gradi poverenje i pokazuje vašu posvećenost u pružanju najboljeg mogućeg ishoda za klijenta, odnosno saradnika. Otvorena komunikacija, od početka do završetka projekta, ključna je za poslovni odnos pouzdanja i poštovanja.

Od prvog kontakta do dugoročne saradnje

kako pridobiti klijenta
Autor ilustracije: Aleksandra Milovanović

I, na kraju, trudite se da izgradite dugoročne poslovne veze. Oni koji su zadovoljni prvenstveno vašom komunikacijom, te vašim ukupnim radom, obratiće vam se i za buduće projekte. Dugovečni odnosi koje formirate su izrazito značajni, jer mogu dovesti i do stalnog kretanja odličnih preporuka za saradnju sa vama, odnosno do građenja jake profesionalne mreže.