Negativan prostor u grafičkom dizajnu
Kada razmatramo pojam negativnog prostora u grafičkom dizajnu, vrlo lako možemo upasti u zamku i oceniti ga kao nešto nepoželjno, te se truditi da ga izbegnemo po svaku cenu. Ipak, treba znati da je prazan prostor sastavni deo svakog dizajna, i predstavlja osnovu za stvaranje kontrasta i efektnog, izražajnog dizajna! Dok je sam objekat, odnosno pozitivan prostor, glavni fokus na dizajnu, negativan prostor podjednako je važan, i zbog toga u nastavku govorimo o značaju i upotrebi negativnog prostora u grafičkom dizajnu.
Šta je negativan prostor u dizajnu?
Ukratko, negativan ili „beli“ prostor jeste područje u okviru dizajna koje ostaje prazno. Može se nalaziti oko objekata koje postavljamo u raspored, ali i između i unutar njih. Negativan prostor definiše granice tih objekata i stvara neophodne veze među njima, što doprinosi jasnom izrazu dizajna i uspešnom prenošenju željene poruke.
Postoje dve vrste negativnog prostora: mikro i makro. Mikro negativan prostor jeste onaj između manjih elemenata na dizajnu (na primer, između dva paragrafa, ili čak između reči i slova). Makro negativan prostor odnosi se na veći prazan prostor među ključnim elementima.
Značaj negativnog prostora
Zamislite da ste u prepunoj prostoriji u kojoj svi viču i pokušavaju da nadjačaju jedni druge. Složićete se da je u takvom prostoru nemoguće sporazumeti se sa ljudima oko sebe, niti razmeniti bilo kakve važne informacije. Upravo tako funkcioniše i dizajn koji je prepun elemenata, bez praznog prostora koji bi tim elementima omogućio da „dišu“.
U želji da prikažu sve svoje veštine, ili u strahu da će njihov dizajn biti previše „običan“, grafički dizajneri često greše i dodaju nepotrebne elemente kako bi se po svaku cenu izbegao prazan prostor. Ipak, to dovodi do efekta koji je potpuno suprotan od očekivanog. Negativan prostor značajan je upravo zbog toga što omogućava glavnim elementima dizajna da se posebno istaknu i da se željena poruka što jasnije prenese ciljnoj publici. Njegovim pravilnim korišćenjem dizajn dobija posebnu simboliku i ostavlja snažan utisak na posmatrača.
Kako na pravi način upotrebiti negativan prostor?
Postoje brojna rešenja prilikom upotrebe negativnog prostora u grafičkom dizajnu. Na primer, on se može koristiti kako bi se kreirao kontrast između boja, oblika, veličine i teksture elemenata u okviru dizajna. Kontrast takođe pomaže određenim elementima da dođu do izražaja u odnosu na ostale.
Negativan prostor svoju upotrebu nalazi i u kreiranju značenja i podsticanju određene doze emotivnosti dizajna. To se može postići tako što se njime implicira određena skrivena poruka, skriveno značenje celokupnog dizajna; ili, jednostavnije, njime kod posmatrača možemo izazvati osećaj mira i svedenosti, ali i misterije i tajnovitosti.
Negativnim prostorom takođe možemo izgraditi balans i ujednačenost dizajna. On pomaže u postizanju harmonije u dizajnu i podstiče dinamičnost elemenata time što omogućava različita rešenja u njihovom pozicioniranju. Recimo, elementi mogu biti postavljeni simetrično ili asimetrično, paralelno ili razmešteno u prostoru.
Na kraju, za grafičke dizajnere je vrlo važno da ne izbegavaju negativan prostor, već da eksperimentišu sa njim, jer to je najbolji način da se otkriju njegove mogućnosti, te unaprede veštine.
Neophodno je pronaći balans. Kao što pretrpan prostor dovodi do haotične i nejasne poruke, tako preterano prazan prostor može kreirati nedorečenost dizajna. Ukoliko odlučite da negativan prostor posmatrate kao nužan element na dizajnu, a ne kao prazan prostor koji po svaku cenu treba popuniti, verujemo da će krajnji rezultat rada biti više nego zadovoljavajući!
Autor ilustracija na Blog postu: Julija Zulfikari