REČNIK ZA GRAFIČKE DIZAJNERE
TERMINI KOJE BI SVAKI GRAFIČKI DIZAJNER TREBALO DA ZNA
Želiš li da postaneš profesionalni grafički dizajner?
Prvo počni od stručnih termina, jer – kako dizajnirati ako ne poznajemo osnovne pojmove sveta grafičkog dizajna?
Osnovnih pojmova ima dosta, ali smo se potrudili da za tebe izdvojimo one najčešće korišćene!
Od termina važnih za boje i tipografiju, zapamti:
- CMYK i RGB – Režimi boja, koji sadrže više primarnih boja od kojih nastaju ostale. Ali, pazi! Postoji razlika – CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key) je namenjen za ofset štampu, dok RGB (Red, Green, Blue) služi digitalnoj komunikaciji;
- PANTONE – Unapred umešane boje koje štamparije poručuju. Katalog ovih boja može se naći u Illustrator-u pod paletom “Color Guide” – “Color Books” – “PANTONE Coated/Uncoated…”;
- Tipografija – Organizacija fontova, simbola, brojeva, pa čak veličine i razmaka svega pomenutog;
- Favicon (eng. favorite icon) – Ikonica koja se nalazi na kartici kada otvorimo određenu veb-stranicu.
Od principa kreiranja, ne zaboravi na:
- Kompoziciju – Organizacija elemenata radi što bolje vizuelne komunikacije i estetskog doživljaja;
- Hijerarhiju – Raspoređivanje elemenata kako bi se poruka što jasnije prenela;
- Kontrast – Razlika između elemenata koja ističe i naglašava željenu poruku;
- Balans – Ravnoteža među elementima koja treba da probudi osećaj harmonije;
- Pravilo trećine – Kompozicijska tehnika koja pomaže da glavni element na dizajnu, uz pomoć preseka, smestimo na mesto na kom će biti estetski najprivlačniji. Ovaj efekat se postiže tako što površinu podelimo na 3 jednaka dela, horizontalno i vertikalno. Radi postizanja harmonije i dobrog kadra, predmet interesovanja treba da se nađe na nekom od preseka linija.
Šta misliš, ima li u grafičkom dizajnu i pojmova koje možemo povezati sa matematikom?
Ima!
- Piksel – Najmanji element kojim se može manipulisati putem softvera;
- Rezolucija – Broj piksela po jedinici dužine;
- Vektori – Grafike koje možemo dobiti uz pomoć softvera, kao što je Adobe Illustrator.
Ako si do sada učestvovao/la u projektima, onda si sigurno čuo/la za brif, skeč, mood board, mock-up (mockup), ali ako nisi najbolje razumeo/la šta sve to znači, naučimo zajedno:
- Brif (eng. brief) – Dokument koji sadrži sve bitne informacije o projektu (cilj projekta, ciljna grupa, rokovi);
- Tagline – Ukratko objašnjava čime se određena kompanija bavi;
- Papirna korespondencija – Podrazumeva memorandum, kovertu, vizitkartu, fasciklu, poslovnu dokumentaciju (ugovori, fakture i sl.), i tako dalje;
- Skeč (eng. sketch) – Crtež koji predstavlja prvu ideju, odnosno prvi predlog rešenja kreativnog problema;
- Mood board – Tabla vizuelnih materijala koji evociraju određenu temu, stil ili koncept za rad na projektu;
- Mock-up – 3D prikaz finalne ideje pre implementacije;
- Cajtne – Crte na krajevima dizajna koje označavaju štampariji gde dizajn treba da bude isečen;
- Bigovanje – Utiskivanje u štampani materijal linije za savijanje;
- Priprema za štampu – Sadrži uputstva štampariji koja se odnose na vrstu i veličinu poslate datoteke, konturno sečenje, rezoluciju, model mešanja boja, korišćenje vektorske grafike, razmere u štampi velikih formata (bilbordi) i slično;
- Prepust (eng. bleed) – Proces puštanja boja izvan predviđene ivice odštampanog dizajna. Svrha prepusta jeste da obezbedi da konačni proizvod nema belih ivica ili margina, uzrokovanih malim pomacima ili nepreciznostima tokom procesa štampanja;
- Frajštend – Sečenje slike Pen Tool-om;
- Stirodur – Termoizolacioni materijal koji je po prirodi srodan stiroporu. Odličan materijal za natpise u 3D-u. Otporan je na truljenje;
- Totem – Samostalan objekat (primera radi, logotip) koji stoji u prostoru ili napolju. Obično se pravi od plastike ili metala jer su oni najizdržljiviji. Najčešće visine od 1.8m do 2.5m;
- Knjiga (grafičkih) standarda – Dokument koji sadrži skup pravila o tome kako će se kompanija vizuelno predstavljati kroz različite medije. Služi standardizaciji elemenata koje brend koristi. Sadrži logo; boje; tipografiju; poslovne papire; promotivni materijal; obeležavanje poslovnog prostora, kao i vozila i štandova. Štampa se u 3 primerka.
Nadamo se da će ti ovaj mini rečnik pomoći da se snađeš u radu na projektima. Kako bi ti proces rada bio što lakši, savetujemo ti da nastaviš istraživanje stručnih termina u grafičkom dizajnu.
Piši nam koje još termine poznaješ, kako bismo ih uključili u naš sledeći Blog post.