|

Portfolio – „list“ koji govori umesto vas

kako napraviti dobar portfolio

Jeste li kada razmišljali o tome koliko bi život bio jednostavniji kada bi svako od nas u svom novčaniku nosio papir na kom piše šta je to što svetu može da pruži?

Tada bi bilo lakše pronaći prijatelja, partnera, kućnog ljubimca, ali i sebe samoga!

Zvuči pomalo neverovatno, ali stavke zapisane na takvom papiru pomogle bi nam da u svakom trenutku imamo pregledno prikazano šta sve mi možemo, dok bi okolina znala tačno šta može očekivati od nas.

To tako mahom ne funkcioniše u svakodnevici, ali na scenu najčešće stupa prilikom traženja posla. Ukoliko se bavite grafičkim dizajnom, onda zaista imate sreće, jer taj papir jeste vaš portfolio, a on olakšava proces ostvarivanja poslovne saradnje.

Šta je, zapravo, portfolio?

POJAM PORTFOLIJA

Sigurno ste čuli za ovaj pojam. Možda ste se i iznenadili, jer se u različitim oblastima delovanja drugačije definiše. U ovom tekstu, reč je o portfoliju kao skupu reprezentativnih radova i projekata u kojima ste do trenutka njegovog sastavljanja učestvovali.

Sam pojam potiče od italijanske reči portafoglio, koja kao jedinstvena reč označava novčanik, dok, gledajući je kao svojevrsnu složenicu nastalu srastanjem dveju samostalnih reči, zapravo znači doneti list (odnosno, da bude potpuno tačno pošto smo i malo italijanskog istražili i naučili pišući ovaj tekst – donese list, jer prva reč u složenici predstavlja glagol u licu).

čemu služi portfolio

Pomenuti list razlikuje se od CV-ja po tome što, umesto insistiranja na naznačavanju osnovnih informacija o vama, prezentuje vaše izdvojene radove i prilaže propratni tekst o njima (tekst koji, između ostalog, sadrži: naziv projekta, trajanje projekta, predmet projekta, obrazloženje ideje iza vašeg dizajna – rezultata projekta).

Kao što smo gore rekli, portfolio je tu da vam olakša zaključivanje poslovne saradnje. Međutim, kvantitet stranica predstavljenog portfolija neće govoriti o kvalitetu radova sadržanih u njemu. Samo je kvalitetan portfolio (ne i onaj kvantitetan, može se reći) vaš verni saputnik u poslu. Datu analogiju možemo dalje širiti – uvedimo nakratko primer čoveka koji ima mnogo prijatelja. Njihova brojnost (kvantitet) ne govori o tome koliko je takav čovek cenjen, već to čini kvalitet njihovih odnosa. Prenesimo to sada na našu temu – kako bi naša veština bila adekvatno prepoznata i cenjena, portfolio treba da sadrži primere naših najkvalitetnijih, odnosno najreprezentativnijih radova. Eto, možete ovaj primer zapamtiti i voditi se njime nadalje.

ŠTA SVE MOŽE DA SADRŽI PORTFOLIO?

Portfolio može biti u štampanoj i digitalnoj formi. Kod digitalnog portfolija, važno je da razmislite o korisničkom iskustvu, te sekcije o kojima će biti reči u daljem tekstu organizujte što je efikasnije moguće.

Sekcije koje portfolio može sadržati jesu:

UKRATKO O SEBI

Na samom početku, da kažemo uvodu portfolija, bilo bi poželjno da se ukratko predstavite – ovde prvenstveno mislimo na slučaj kada ne dostavljate CV, odnosno propratno pismo. Jedna napomena na ovom mestu – u portfoliju ne treba da preovladava tekst, već vaši radovi.

Možete se predstaviti tako što ćete navesti svoje pozitivne lične karakteristike i time odgovoriti na pitanje – zašto bi potencijalni klijent ili poslodavac trebalo da izaberu baš vas?

Kako da potencijalni klijent i poslodavi izaberu baš tebe?

Takođe, bilo bi poželjno da se izdvojite ličnim brendingom, što ćete postići kroz dizajniranje stranica portfolija, tako da svaka od njih sadrži vaš logo, boje i kontakt informacije.

KONTAKT

Ne zaboravite da ostavite informacije kako vas klijent ili poslodavac mogu kontaktirati (broj telefona; mejl adresa; te link ka vašim društvenim mrežama kao bonus, ukoliko želite to da podelite). Ali, budite obazrivi – mejl adresa ne sme sadržati vaš nadimak, ime psa, omiljeno cveće ili vrstu kafe koju volite. Ukratko, mejl adresa sama po sebi govori o vašoj profesionalnosti.

šta u portfoliju navesti kao kontakt

NAJBOLJI RADOVI

Ova sekcija će vas najbolje predstaviti i opisati! Ako ste početnik u oblasti grafičkog dizajna, za portfolio odaberite radove koje smatrate najkvalitetnijima. Ukoliko nemate radnog iskustva, to ne treba da vas uplaši ili obeshrabri, jer u portfoliju mogu biti i radovi koje ste kreirali od kuće, na studijama, tokom volontiranja, na raznovrsnim takmičenjima, na plaži.

Bitno je samo da klijent ili poslodavac vide šta je to što je karakteristično za vaš rad.

STUDIJA SLUČAJA

Bilo bi sjajno da uz radove dodate i primere kako su izgledali pojedini procesi vašeg rada. Kroz takvu studiju slučaja možete opisati koji je bio zahtev klijenta, koje kreativne probleme i na koji način ste ih rešili, te šta je krajnji proizvod.

PROFESIONALNA PALETA BOJA

kako da portfolio izgleda ozbiljno

Grafički dizajneri odlično znaju da boje imaju svoja značenja i uticaje, te to nikako ne smete smetnuti s uma. Predlog je da boje koje biramo za naš portfolio budu hladnije, kako bi portfolio izgledao ozbiljnije i kako bi radovi došli u prvi plan.

RECENZIJE

da li stavljati recenzije u portfolio

Recenzije o vašem radu su dobrodošle, ali nisu obavezna sekcija portfolija. Sigurno ste više puta pitali prijatelja za lično iskustvo kada ste želeli nešto da kupite ili nekoga angažujete, te ćete pozitivnim komentarima o iskustvu rada sa vama učiniti lakšim sklapanje potencijalne poslovne saradnje.

ZAKLJUČAK

Pronalazak saradnika, klijenata, zaposlenja često zahteva mnogo truda i razmatranja. Ono što tada ne smete zaboraviti jeste da je prvi utisak veoma važan. Kvalitetno sastavljen portfolio je odličan način da se u najboljem svetlu predstavite i pokažete svoju jedinstvenost.

Koje radove ćete odabrati za vaš portfolio? Da li ste već odlučili kako ćete se predstaviti? Ako niste, razmislite još jednom, jer niko ne može bolje znati vaše kvalitete od vas samih!

Ukoliko tragate za savetima u oblasti grafičkog dizajna, pročitajte i naše prethodne Blog tekstove.