|

ŠTA NIJE GRAFIČKI DIZAJN

Šta to sve nije grafički dizajn?

Grafički dizajn NIJE Web dizajn.
Grafički dizajn NIJE razvoj video-igara.
Grafički dizajn NIJE video-editovanje.
Grafički dizajn NIJE Copywriting.
Grafički dizajn NIJE fotografija.
Grafički dizajn NIJE animacija.
Grafički dizajn NIJE programiranje.

Jer, da je sve ovo grafički dizajn, u praksi ne bi postojalo diferenciranje navedenih branši, kojima su i formalno nadenuti zasebni nazivi, ne bi postojali razdvojeni smerovi na univerzitetima, sektori u kompanijama itd.

šta je grafički dizajn - udruženje grafičkih dizajnera

U doba renesanse, umetnik je bio i arhitekta i matematičar i filozof i pesnik… Ali, današnje je drugačije vreme. Zahteva se specijalizacija za postizanje optimalnih rezultata. Time ne želimo reći da takva specijalizacija nije postojala ranije, odnosno da optimalni rezultati nisu postizani – upravo naprotiv. Želimo reći da je, prirodnim tokovima naprosto, došlo do promene u profesionalnim očekivanjima i na ličnom planu jednog kreativnog pojedinca. Odnosno, želimo naglasiti da multidisciplinarnost kod jednog profesionalca jeste upravo to – istančano poznavanje rada u višebrojnim, zasebnim branšama – a to se na tržištu rada ne može očekivati kao pravilo. Ovime ukazujemo na nužnost da se svako znanje i poznavanje vrednuje odvojeno.

šta radi grafički dizajner

Stvari su se značajno promenile. Nauka i tehnologija su napredovale. Prisutna je fragmentacija kreativnih profesija, te jedan, u našem slučaju, grafički dizajner mora na naprednom nivou poznavati višestruke aspekte pojedinačne pojave u svojoj industriji, kako bi se mogao smatrati vrsnim profesionalcem u jednom polju. Postoje, primera radi, specijalizacije u okviru same industrije grafičkog dizajna, kao što su: polje tipografije, polje dizajna korporativnog identiteta, polje dizajna sadržaja za društvene mreže (društvene medije) i slično. Da kolokvijalno kažemo – više se ne ide „u širinu”, već se ide za „dubinom” poznavanja polja kojim se bavimo.

Mi smo branša za sebe!

Šta je onda grafički dizajn?

opis posla grafičkog dizajnera

Okvirna definicija: Grafički dizajn je uska specijalizacija za organizovanje elemenata (teksta, oblika, slika i boja) na određenom formatu, a zarad prenošenja određene ideje ili poruke ciljnoj publici.

Mi smo branša za sebe!

Gorenavedene branše jesu srodne i podjednako važne, ali nisu grafički dizajn. Neko ko se bavi grafičkim dizajnom može se, takođe, baviti fotografijom u slobodno vreme, ali to ne čini fotografiju sastavnim delom profesije grafičkog dizajnera. Odnosno, ukoliko se takva osoba na jednom visokom nivou bavi i fotografijom, tada se smatra i fotografom – dakle, ne grafičkim dizajnerom čiji opis posla obuhvata i fotografiju. Lista zadataka koje grafički dizajneri obavljaju već je dovoljno duga, te sve drugo u čemu su dovoljno vešti mora biti pripisano njihovom zasebnom zvanju.

fotografija u grafičkom dizajnu

Ovo predstavlja jednu od ključnih stvari za koju se Udruženje grafičkih dizajnera zalaže – prepoznavanje i definisanje naše branše kao samostalne i samodovoljne. Prepoznavanje samog njenog „nepriznanja” (neadekvatnog priznanja) u profesionalnim okvirima – jer tek kada prepoznamo problem, možemo da ga rešimo.

grafički dizajn i kultura

Mi smo branša za sebe!

Udruženje se bori da aktuelnu situaciju redefiniše i reformiše. Želimo da obezbedimo platformu gde ćemo zajedno i otvoreno diskutovati o svojoj industriji – o njenim pozitivnim, ali, za sveukupni boljitak i napredak još važnije, i o njenim negativnim aspektima. Platformu gde će svako moći da nas čuje i vidi, jer smo za širu javnost često nevidljivi.

Zašto je sve ovo važno?

kako naći posao kao grafički dizajner

Neretko u oglasima za posao možemo naići na opise u kojima se traži grafički dizajner sa znanjem, primera radi, JavaScript-a ili Unity-ja.

Kada kažemo, kao što smo gore naveli, da grafički dizajn nije adekvatno prepoznat u široj javnosti, u tu javnost ubrajamo i poslodavce i klijente. Sada shvatate da je stvar ipak ozbiljnija no što se na prvi pogled čini. Objedinjavanje drugih branši pod kišobranom grafičkog dizajna ne šteti samo grafičkim dizajnerima, već poništava čitave zasebne industrije, gde se za rad u njima kreativci godinama spremaju, uče i osposobljavaju.

nauči grafički dizajn

Grafički dizajneri nisu mađioničari koji grafička rešenja vade iz rukava za nekoliko minuta, te koji poznaju sve softvere ovog sveta. Da, mogu odlično poznavati i druge branše, ali to ne sme biti obavezno, niti podrazumevano i od njih očekivano!

Mi smo branša za sebe.

Pridružite nam se na našem putu, jer samo zajedno možemo reformisati aktuelno stanje, i to – kao što smo gore objasnili – kako za nas, tako i za kolege iz srodnih branši!