|

ODELO (NE) ČINI GRAFIČKOG DIZAJNERA

Hodajući ulicom naići ćete na različite ljude koje krase (ne)obični autfiti (outfit). Ponekad ćete proći pored njih ne opazivši koja je njihova tadašnja kombinacija, dok će se nekada desiti da zastanete i oduševite se nečijim istančanim, perfektnim stilom. Jedna od takozvanih Old but Gold izreka tvrdi da „odelo ne čini čoveka“. Naravno, to je istina. Međutim, gledajući spolja, definitivno može dati unikatan stil, a upadljivi odevni detalji mogu doprineti prvoj impresiji o nekome. Kao što to važi za stil odevanja, isto se, dragi naši grafički dizajneri, može primeniti i na našu profesiju. Zato, hajde da u svetu grafičkog dizajna vidimo kako to jedan grafički dizajner može razviti sopstveni neponovljiv stil.

BUDITE PIKASO U SVETU INTERNETA

kako pronaći svog prvog klijenta

Kada su posredi Pikaso ili Gaudi, većini će se pred očima prikazati specifična oštrina Pikasovih linija, ili ispupčenost i šarenilo Gaudijevih mozaično ukrašenih fasada koje su simboli grada Barselone. Upravo takav stil učinio je da ovi umetnici posthumno decenijama i vekovima ostanu upamćeni. Važno je znati da su i grafički dizajneri umetnici novog doba. Ipak, ono što nas odvaja od umetnika čija su dela nastajala kroz protekle vekove, jeste činjenica da se danas najveći deo popularnosti mahom stiče zahvaljujući internetu. Kako internet predstavlja nepresušnu reku raznovrsnih grafičkih dizajnera, izazovno je, ali i motivišuće, biti drugačiji i svoj stil kreirati na način da baš mi budemo zapaženi.

A KOJA BOJA PREDSTAVLJA TEBE?

kako brendirati sebe kao grafički dizajner

Ukoliko u određenoj boji prepoznate grafičkog dizajnera, to znači da je uradio/la dobar posao – dakle, uspeo/la je u tome da bude prepoznatljiv/a i da stvori asocijaciju na sebe u samo jednoj nijansi. Jedan od primera jeste edukativna platforma The Futur (osnivač Chris Do) koji koristi izuzetno karakterističnu plavu. Ovu strategiju takođe možemo uočiti kod velikih brendova, kao što su Coca-Cola, Barbie, Starbucks Corporation, Nickelodeon itd. Isto tako, postoji opcija kombinovanja dve ili više boja u ličnom stilu, kao što je to slučaj kod, primera radi, Paule Šer (Paula Scher) koja koristi jarku žutu za pozadinu i debele crne naslove promišljeno „razbacane“ po formatu. Dakle, važno je da budemo istrajni u upotrebi određenih elemenata (boje, fontovi, kompozicija) kako bismo izgradili sopstveni dizajnerski identitet.

INSPIRACIJA A NE KOPIJA

Pronalaziti inspiraciju u nekom od poznatih grafičkih dizajnera nije loše; štaviše, zna biti od velike pomoći; ali treba biti oprezan. Otkriti uzora znači ugledati se na njegov rad kako bismo stvorili lični pečat. Analizirati njegov put do uspeha kako bismo popločali sopstveni. Proučavati njegov stil ne kako bismo ga oponašali, već da bismo uvideli šta uzora izdvaja, i šta je to ključno u stvaranju što će privući određenu publiku.

Gde pronaći inspiraciju

Pojavom interneta, postala nam je dostupna gotovo neograničena količina sadržaja gde, svakako, spadaju radovi poznatih grafičkih dizajnera, koji sada čitav svoj proces rada čine javno dostupnim. Sa druge strane, okruženi nepresušnim izvorima inspiracije, ponekad možemo nesvesno postati tuđa kopija. Zato, poželjno je inspiraciju u uzorima tražiti do određenih granica, uporedo formirajući i sopstveni identitet u svetu grafičkog dizajna.

PORTFOLIO KAO PASOŠ ZA ULAZAK U SVET GRAFIČKOG DIZAJNA

Definicija pojma portfolio u kontekstu grafičkog dizajna glasi ovako: portfolio je skup radova koji prikazuju iskustvo i veštine grafičkog dizajnera u određenoj oblasti (print dizajn, logo dizajn, brendiranje itd.). To je dokument koji nam može otvoriti vrata ka zaposlenju i/ili većem broju klijenata, jer su upravo u njemu sabrani svi naši najbolji radovi. Može se naći kako u fizičkoj (u vidu kataloga), tako i u digitalnoj formi (poput PDF dokumenta, lične veb-stranice, te na društvenim mrežama/medijima). Naravno, preporučljivo je posedovati obe forme kako biste pokazali profesionalizam, te fizički izložili vaša dragocena ostvarenja.

Kako napraviti svoj prvi portfolio kao junior grafički dizajner

Ako ste Junior, pokušajte da pri formiranju portfolija umetnete što različitije radove da biste pokazali vaš stil, kao i sposobnost za diverzitetom u vašem stvaralaštvu; dok je za Seniore preporučljivo da prikažu specijalizaciju za određenu oblast. Kratak opis onoga što je predstavljeno vašim radom takođe je dobar način da približite vaš dizajn potencijalnom klijentu ili poslodavcu.

USPEH NE ZNAČI STOP NAPRETKU

Ukoliko ste uspeli da skrenete pažnju na sebe vašim stilom, to ne znači da je vreme da prestanete da radite na sebi. Konstantno se usavršavati znači napredovati sve vreme dok se bavite ovim poslom. Grafički dizajn zahteva konstantno usavršavanje, učenje i primenjivanje novih softvera, alata i trendova. I pored sveopšteg savremenog napredovanja, bitno je da se osvrnemo na korene naše industrije. Tako, nemojmo zanemariti staru dobru klasičnu vizuelnu umetnost, jer nam ona može pružiti primere najbolje oslikanih kompozicija, paleta boja, ali i simbolika i tematika.

Kako započeti karijeru u grafičkom dizajnu

Umetničke izložbe, putovanja, čitanje knjiga i gledanje filmova mogu vas nadahnuti i podići vašu kreativnost na novi nivo. Inspiraciju možete pronaći i u vašim hobijima i drugim interesovanjima; kao što su, primera radi – politika, filosofija, psihologija, baštovanstvo itd.; te će stvaranje na ove teme biti još zabavnije.

BEZ STRAHA OD POVRATNE INFORMACIJE

Koračati stazama grafičkog dizajna znači ići hrabro i brzo napred, bez obzira na negativne komentare. Treba da budete svesni toga da kritika ne znači negativan komentar, i ova dva pojma važno je razgraničiti na samom početku. Dakle, postojaće ljudi koji će vam uputiti određene kritike i reći vam da na vašem radu ima dosta mesta za napredak. To umnogome čine iz najbolje namere – kako bi vam pomogli da dovedete vaš rad na viši nivo i izbegnete greške koje ste do tada nesvesno pravili.

Kako pronaći mentora u grafičkom dizajnu

Iz tog razloga, nemojte se plašiti da pošaljete vaš portfolio ili pojedinačni dizajn onima koji bi mogli dati relevantnu kritiku na vaš rad. Profesori, mentori i iskusniji grafički dizajneri uvek su dobri izvori od kojih možete da zatražite povratnu informaciju. Naravno, tu su i oni ljudi izvan industrije, potencijalna ciljna publika vašeg rada, poput porodice i prijatelja, koji će iz ugla jednog iskrenog laika posmatrati dizajn koji ste kreirali. Tako ćete dobiti kako stručno mišljenje, tako i mišljenje prosečnog posmatrača.

Nakon što dobijete feedback, red je ponovo na vas. Proverite da li, pre svega, shvatate ono na šta vam skreću pažnju, a zatim pokušajte da pronađete načine da vremenski ekonomično ispravite ono na šta vam je ukazano.

ZAKLJUČAK JE JEDNOSTAVAN – RADOM DO USPEHA!

Kako izgraditi sopstveni stil kao grafički dizajner

Naposletku, važno je da znate da razvijanje sopstvenog stila zahteva posvećenost, strpljenje i, pre svega, kontinuirani rad na sebi i svojim veštinama. Neumorno praćenje trendova i potraga za inspiracijom, redovne edukacije, igranje i eksperimentisanje u softverima, ali i van njih (na primer, skiciranje na papiru) – sve su to smernice za građenje ličnog stila. Najvažnije ostavljamo za kraj, a to je – BUDITE SVOJI! I zapamtite – vaš stil treba da bude odraz vas samih, potkrepljen iskustvom i kreativnošću za koje smo uvereni da svako od vas poseduje